سهام چیست

 

شرکت سهامی عام و خاص باید اطلاعات جامعی از سهام داشته باشند لذا در این مقاله کارشناسان درسا ثبت جهت افزایش آگاهی افراد به تعریف سهام و انواع آن پرداخته است.

تعریف سهام

در تعریف سهام میشود گفت که سهام جمع سهم می باشد و سهم به قسمتی سرمایه شرکت گفته می‌شود که متعلق به سهامدار میباشد و معین کننده میزان مشارکت و تعهدات و سود و ضرر صاحب سهم در شرکت سهامی است.


  

انواع سهام

پس از تعریف سهام به انواع سهام در شرکت های سهامی می پردازیم که به چند دسته تقسیم می‌شود و به شرح زیر می‌باشد:

سهام با نام

یکی از انواع سهام در شرکتهای سهامی ، سهام با نام است که بر مالکیت شخص معینی دلالت می کند و نام مشخصات صاحب سهم در ورقه سهم و در دفتر ثبت شرکت درج می گردد و دارندگان سهام با نام در شرکتهای سهامی عام حتی بدون موافقت مدیران شرکت میتوانند سهام خود را به دیگران واگذار نمایند.

سهام بی نام

در شرکتهای سهامی، سهام میتواند بی نام باشد و نام و مشخصات دارندگان سهم بر روی ورقه سهم قید نشود و به صورت سند در وجه حامل تنظیم و ملک دارنده آن شناخته میشود، مگر خلاف آن ثابت گردد، نقل و انتقال آن مستلزم ثبت سهام توسط صاحب سهم یا وکیل او در دفاتر شرکت نبوده و به قبض و اقباض انتقال سهام به عمل می آید.

سهام ممتاز

در توضیح و تعریف سهام ممتاز میتوان اینگونه گفت که در شرکتهای سهامی در دو مورد که شرکت با مشکلات مالی مواجه شود سهام شرکت برای سهامداران جدید دارای امتیازات بیشتری است ویا افزایش سرمایه اتفاق بیوفتد و از ذخایر مالی شرکت برای سهامداران قدیمی امتیازاتی را در نظر بگیرند ، سهام مورد نظر تبدیل به سهام ممتاز می شود.

منظور از «سهام غیرفعال» یا «سهام راکد» چیست؟
سهامی است که در بورس اوراق بهادار به ندرت خرید و فروش می‌شود و به سختی می‌توان برای آن خریدار یا فروشنده‌ای پیدا کرد.

سهام داغ یا فعال چگونه سهامی است؟
سهامی است که پی‌درپی و هر روز مورد دادوستد قرار می‌گیرد. در مقابل سهام نیمه‌فعال که به طور مرتب و پیاپی خرید و فروش نمی‌شوند. بیشتر سهام شرکت‌های معتبر از نوع فعال و پرطرفدار هستند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید با وکلای حقوقی درسا ثبت تماس بگیرید تا شما را در این راه یاری کنند.

منبع : موسسه حقوقی درساثبت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.