مراحل انجام طلاق توافقی

در این مقاله به بررسی مراحل انجام طلاق توافقی میپردازیم. این مقاله که توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی درسا آماده گردیده امیدواریم شما را در امر انتخاب وکیل طلاق در کرج یاری نماید.


مراحل انجام طلاق توافقی

پس با توجه به قانون جدید حمایت از خانواده و با در نظر گرفتن رویه قضائی، مراحل انجام طلاق توافقی را می توان به شرح ذیل تشریح نمود :  
۱)     زوج و زوجه یا وکیل آنها به همراه شناسنامه وکارت ملی و عقد نامه و کارت عابر بانک به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه و فرم دادخواست بوسیله دفاتر مربوطه تکمیل و مدارک لازم اسکن و پس از تایید موارد مرقوم در فرم دادخواست، امضاء الکترونیک زوجین یا وکلاء آنها اخذ و بعد از پرداخت هزینه دادرسی و هزینه های مربوط به دفاتر، برای مجتمع قضائی مربوطه ارسال می گردد .
۲)     پس از گذشت چند روز پیامک ارجاع پرونده به یکی از شعب دادگاه خانواده ، برای زوجین یا وکلاء آنها ارسال می گردد .
۳)    متعاقباً طرفین با در دست داشتن مدارک ذکر شده به شعبه مربوطه مراجعه و پس از اعلام حضور و تکمیل مدارک، با راهنمائی مدیر دفتر و پس از پرداخت هزینه مشاوره، به واحد مشاوره مستقر در مجتمع قضایی و عندالزوم واحد داوری و در صورت رویه شعبه یا مجتمع قضایی پس از اخذ نامه معرفی به آزمایشگاه و متعاقباً پرداخت هزینه آزمایش، به واحدهای مذکور مراجعه می نمایند .
نکته : لازم به ذکر است با توجه به ماده ۲۷ قانون حمایت از خانواده جدید در طلاق توافقی نیازی به مراجعه به داوری نمی باشد ولی در برخی مجتمع های قضائی انجام داوری الزامی بوده و داوری و مشاوره هر دو انجام می پذیرد.

نکته : در برخی از مجتمع های قضائی و شعبات دادگاه خانواده، گواهی عدم امکان سازش با اقرار زوجه یا وکیل وی مبنی بر عدم بارداری صادر می گردد، در اینصورت زوجه در مراجعه به دفتر طلاق جهت اجرای صیغه طلاق موظف به انجام آزمایش و ارائه گواهی عدم بارداری می باشد.
نکته : زوجه حتماً به همراه یک قطعه عکس سه در چهار به دادگاه و آزمایشگاه مراجعه نماید که عندالزوم عکس را به شعبه و آزمایشگاه تقدیم نماید.
نکته : در مواردی که زوجه یائسه باشد ارائه گواهی عدم بارداری لزومی نداشته و مورد نیاز نمی باشد.
۴مشاور خانواده (عندالزوم داور) با طرفین مذاکره و دلایل و علت عدم تفاهم را پرس و جو و بررسی نموده و در ابتدا سعی در مصالحه و سازش می نمایند. در صورت اصرار زوجین به طلاق و موثر واقع نشدن اصلاح ذات البین و ارشاد و راهنمایی های افراد مذکور، با ذکر دلایل نسبت به مصلحت یا عدم مصلحت زوجین در خصوص تفریق و جدایی، اظهار نظر می گردد و فرم توافقنامه ( شامل توافق و تعیین تکلیف در خصوص مهریه ، نفقه زوجه ، اجرت المثل ، جهیزیه ، حضانت فرزند ، نحوه و میزان ملاقات با فرزند ، هزینه حضانت و نگهداری و نفقه فرزند و میزان و نحوه پرداخت آن و سایر حقوق مالی و غیر مالی ) توسط واحد مربوطه تکمیل و به امضاء مشاور خانواده و یا داور و طرفین رسیده و سپس به زوجین یا وکلاء آنها تحویل می گردد.

نکته : جهت رجعی نشدن طلاق الزاماً باید قسمتی از مهریه یا اموال زوجه به زوج بذل گردد و زوج قبول مابذل نماید .
۵)    در مواردی که گواهی عدم بارداری می بایست به دادگاه ارائه گردد زوجه پس از مراجعه به آزمایشگاه و با در دست داشتن گواهی عدم بارداری به همراه زوج (یا وکلاء طرفین پس از اخذ گواهی عدم بارداری از زوجه) به شعبه مراجعه و سپس دفتر شعبه اقدام به تعیین نوبت جهت حضور در جلسه دادگاه می نماید . ( جلسه رسیدگی ممکن است در همان روز یا روز دیگر تعیین گردد )
نکته : در صورت یائسه بودن زوجه نیازی به اخذ گواهی عدم بارداری نبوده و در صورت غیر مدخوله بودن ، زوجه پس از اخذ معرفی نامه از دفتر شعبه به اداره پزشکی قانونی مراجعه و نامه تائید دوشیزگی را از آن اداره دریافت و به دفتر شعبه دادگاه مربوطه تسلیم می نماید . توجه گردد اگر زوجین میخواهند که نام یکدیدگر را از شناسنامه خویش حذف نمایند، رای دادگاه الزاماً باید مستند به نامه پزشکی قانونی مبنی بر بکارت زوجه باشد که در این صورت نوع طلاق از خلع به بائن غیر مدخوله تغییر می نماید. متاسفانه برخی از زوجین به جهت عدم اطلاع از این امر، علیرغم دوشیزه بودن زوجه اقدام به اخذ گواهی عدم بارداری می نمایند و توانایی حذف نام همسر خویش از شناسنامه را از دست می دهند.
۶)    پس از حضور در جلسه رسیدگی دادگاه با احراز علقه زوجیت و با عنایت به محتویات پرونده و با توجه به نظریه کارشناس (مشاور) و به شرح توافقات طرفین ، اقدام به صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) می نماید.
نکته : مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش برای تسلیم به دفتر رسمی ازدواج و طلاق سه ماه پس از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا قطعی ‌ شدن رأی است. چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.
۷)     در گواهی عدم امکان سازش صادره نوع طلاق مشخص و در صورت رجعی نبودن طلاق طرفین در صورت اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی خود و پس از ابلاغ رای به آنان، به دفتر طلاق مراجعه و دفتر طلاق پس از مطالعه گواهی عدم امکان سازش، قطعیت آن را از شعبه صادر کننده  (دادگاه نخستین) استعلام می نماید. طرفین مجدداً به شعبه مراجعه و نامه قطعیت را دریافت و به دفترخانه ارائه می دهند. اگر در گواهی عدم امکان سازش قطعیت رای ذکر گردیده باشد نیاز به مراجعه مجدد و اخذ نامه قطعیت نمی باشد.
۸)    اجرای صیغه طلاق با رعایت جهات شرعی به وکالت از زوج و در حضور شهود در دفترخانه انجام می ‌گیرد و هزینه ثبت و اجرای صیغه طلاق پرداخت می گردد و مراتب در شناسنامه طرفین قید و سند طلاق صادر می گردد .

نکات طلاق توافقی

نکته : جهات شرعی در خصوص مرد عبارتند از اهلیت ، سلامت عقل و اختیار وقصد و این جهات در خصوص زن عبارت است از اینکه زوجه در طهر غیر مواقعه به سر برد یعنی در دوره پاکیزگی باشد که در آن دوره ، نزدیکی بین زوج و زوجه صورت نگرفته باشد . جهات عمومی شرعی طلاق نیز عبارت است از حضور و شهادت دو مرد عاقل بالغ و ...
نکته : با توجه به ماده ۳۵ قانون حمایت خانواده ، هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند، درصورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود سردفتر به زوجین اخطار می ‌ کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. درصورت عدم حضور زوجه صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد.
فاصله بین ابلاغ اخطاریه و جلسه اجرای صیغه در این ماده و ماده (۳۴) این قانون نباید از یک هفته کمتر باشد. در مواردی که زوج یا زوجه مجهول ‌ المکان باشند، دعوت از شخص مجهول ‌ المکان از طریق نشر آگهی در جراید کثیر ‌ الانتشار یا هزینه درخواست ‌ کننده به وسیله دفترخانه به عمل می ‌ آید.
از ظاهر ماده چنین بر می آید که عدم حضور زوجه در دفتر طلاق اجرای صیغه طلاق را منتفی نمی سازد و اجرای صیغه طلاق و استفاده از گواهی عدم امکان سازش برای زوج ، بدون حضور زوجه (پس از انجام تشریفات قانونی) امکانپذیر می باشد . ولی بدون حضور زوج اجرای صیغه طلاق منتفی می گردد و گواهی عدم امکان سازش قابلیت اجرا ندارد .
نکته : نظر به ماده ۳۶ قانون حمایت از خانواده هرگاه گواهی عدم امکان سازش بنا بر توافق زوجین صادر شده باشد، درصورتی که زوجه بنا بر اعلام دادگاه صادرکننده رأی و یا به موجب سند رسمی در اجرای صیغه طلاق وکالت بلاعزل داشته باشد، عدم حضور زوج، مانع اجرای صیغه طلاق و ثبت آن نیست.
نکته : با توجه به ماده ۳۸ قانون فوق الذکر  در طلاق رجعی، صیغه طلاق مطابق مقررات مربوط جاری و مراتب صورتجلسه می ‌شود ولی ثبت طلاق منوط به ارائه گواهی کتبی حداقل دو شاهد مبنی بر سکونت زوجه مطلّقه در منزل مشترک تا پایان عده است، مگر این ‌ که زن رضایت به ثبت داشته باشد. در صورت تحقق رجوع، صورتجلسه طلاق ابطال و درصورت عدم رجوع صورتجلسه تکمیل و طلاق ثبت می ‌ شود. صورتجلسه تکمیل ‌ شده به امضای سردفتر، زوجین یا نمایندگان آنان و دو شاهد طلاق می ‌ رسد. در صورت درخواست زوجه، گواهی اجرای صیغه طلاق و عدم رجوع زوج به وی اعطاء می ‌ شود. در هر حال درصورت انقضای مدت عده و عدم احراز رجوع، طلاق ثبت می‌شود.
نکته : زوجین می توانند جهت انجام تمامی مراحل و تشریفات طلاق توافقی به یکدیگر و یا شخص ثالث وکالت اعطا نمایند .

برای اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره در امر وکیل در کرج ، وکیل طلاق در کرج ، وکیل طلاق توافقی در کرج و..... میتوانید با وکلای مجرب موسسه حقوقی درسا در ارتباط باشید.

 

منبع : موسسه حقوقی درسا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.