وکالت بلاعزل

در این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی درسا در جهت افزایش آگاهی افراد به بحث مهم وکلات بلاعزل ، فسخ و معایب آن می‌پردازند.

وکالت بلاعزل

وکلالت را میتوان به دو نوع وکالت ساده و وکلالت لاعزل تقسیم کرد که   در وکلالت ساده هرگاه موکل بخواهد میتواند وکیل را عزل کند اما در وکالت بلاعزل موکل حق عزل وکیل  را ندارد  بعبارت دیگر با توجه قوانینی که در ماده ۶۷۹ قانون مدنی آمده ، موکل می‌تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم‌ عزل وکیل در ضمن عقد شرط شده باشد. در این حالت موکل دیگر حق عزل وکیل و فسخ وکالت را ندارد که امروزه در معاملات خرید و فروش ملک و ماشین و... مورد استفاده قرار میگیرد.

فسخ وکالت بلاعزل

وکلالت در حالت معمول میتواند در موارد زیر فسخ گردد اما فسخ وکلالت بلاعزل فقط در صورت فوت و جنون طرفین صورت میپذیرد.

  • فوت وکیل یا موکل
  • جنون وکیل یا موکل
  • سفاهت وکیل یا موکل
  • از بین رفتن مورد یا موضوع وکالت
  • انجام عملی منافی با وکالت توسط موکل
  • پایان مدت وکالت.

 

معایب وکالت بلاعزل

وکلات بلاعزل معایب و دردسر هایی دارد بگونه ای که اکثر مردم هنگام خرید و فروش ملک یا ماشین، وکالت‌نامه بلاعزلی بین هم رد و بدل می‌کنند. یعنی فروشنده پول را کاملا دریافت می‌کند و به خریدار وکالت‌ بلاعزل می‌دهد که مراحل اداری انتقال را انجام داده و از طرف فروشنده به‌نام خودش سند بزند.

باتوجه به اینکه وکالت بلاعزل با فوت یا جنون طرفین فسخ می‌شود. در این حالت اگر خریدار قبل فوت مال را بنام خود سند نزده باشد ، دیگر مالی را که خریده است نمی‌تواند به نام خود سند بزند و باید وراث متوفی برای انتقال و امضای سند رسمی اقدام کنند که این فرایند مسلما وقت گیر و دارای مشکلات مختلفی است. درنتیجه در اسرع وقت خریداران باید به انتقال مال بپردازند و بنام خود سند برنند.

 

 

افرادی که در مسایل حقوقی خود به مشکل خورده اند ویا نیازمند یک وکیل در کرج و یا سایر نقاط کشور با تجربیات و تخصص بالا در امور حقوقی هستند میتوانند جهت مشاوره و یا سپردن امور خود به وکلای با تجربه موسسه حقوقی درسا تماس حاصل فرمایند و همچنین از دیگر خدمات درسا از قبیل ثبت شرکت ، ثبت برند ، اخذ ایزو ، اخذ کد اقتصادی ، وکیل طلاق در کرج و... بهره مند شوند.

 

منبع : موسسه حقوقی درسا

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.