دارایی شرکت

کارشناسان موسسه حقوقی درسا در این مقاله به مبحث دارایی شرکت میپردازند تا با مفهوم و قواعد و قوانین پیرامون آن آشنا شوید.

 

دارایی شرکت

دارایی شرکت تشکیل شده است از مجموع آورده های شرکا در هنگام ثبت شرکت و هر آنچه که در زمان حیات به شرکت افزوده میشود و متعلق به شرکت است در نتیجه شرکا هیچ گونه حق عینی بر اموال شرکت ندارند ، بلکه حق آنها در شرکت یک حق دینی است ولو آنکه آورده آنها مال غیرمنقول باشد.  

نکات قابل توجه درمورد دارایی شرکت

  1. دارایی شرکت تضمین انحصاری پرداخت طلب طلبکاران است

نکات زیر تکمیل کننده این بند میباشد لذا با توجه به موارد زیر ابهامات پیرامون آن برطرف می‌شود.

  • طلبکاران شخصی شرکا حق مراجعه به شرکت را ندارند و نمی توانند برای مطالبه طلب خود از شریک، علیه شرکت اقامه دعوا کنند،
  • دارایی شرکت تنها مالی است که طلبکار شرکت می تواند متوقع باشد که طلبش از آن پرداخت شود، مگر در مورد شرکتهایی که در آنها مسئولیت شرکت نامحدود است که در این صورت نیز اگر دارایی شرکت کافی نباشد، دارایی شخصی شریک قابل توقیف نیست؛
  • در صورت انحلال شرکت ، دارایی شرکت ابتدا میان طلبکاران شرکت تقسیم می شود و خود شرکا در صورتی می توانند تقاضای سهم کنند که بعد از پرداخت طلب طلبکاران شرکت، چیزی از درایی شرکت باقی مانده باشد؛
  • میان طلب طلبکاران شرکا و طلب شرکت از طلبکاران شرکا تها تر صورت نمی گیرد؛ چه شریک و شرکت دو شخص مستقل اند و دارایی مستقلی دارد.
  1. ورشکستگی شرکت با ورشکستگی شرکا و ورشکستگی شرکا با ورشکستگی شرکت، ملازمه ندارد.
  2. شرکت در ازای منافع حاصل از فعالیتش، مسئول پرداخت مالیات است و وضع مالیات بر شرکت، موکول به تقسیم منافع میان شرکا نیست.

باوجود این موارد در مواردی طبق ماده ۱۴۳ لایحه قانونی ۱۳۴۷ در صورتی که بر اثر ورشکستگی شرکت سهامی کمبودی در دارایی های شرکت ایجاد شود که ناشی از تخلف مدیران شرکت (شریک) باشد، طلبکاران شرکت حق دارند به مدیر، یعنی به شریک متخلف مراجعه و تقاضا کنند که خساراتشان از دارایی او جبران شود. این وضعیت در شرکت تضامنی بیشتر به چشم می خورد؛ زیرا در این شرکت، کمبود دارایی شرکت به هر علتی که باشد، باز هم طلبکاران می توانند چشم به دارایی شخصی شرکا داشته باشند.

 

 

در این مقاله سعی شده بود تا اطلاعات جامعی درمورد دارایی شرکت در اختیار کاربران قرار داده شود با این وجود جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره میتوانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان موسسه حقوقی درسا تماس حاصل فرمایید و همچنین در زمینه های دیگر از قبیل ثبت شرکت ، ثبت برند ، اخذ ایزو ، اخذ کد اقتصادی ، اخذ گرید و… مشورت گیرید و کار خود را به وکلای حقوقی درسا بسپارید.

 

 

منبع : موسسه حقوقی درسا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.