مهریه و نفقه در طلاق توافقی

باتوجه به سوالات زیاد درمورد مهریه و نفقه در طلاق توافقی ، کارشناسان مجرب و وکلای حقوقی درسا تصمیم گرفتن در این مقاله به طور کامل به آن بپردازند. که در زیر به هر یک یعنی نفقه در طلاق توافقی و مهریه در طلاق توافقی بصورت جداگانه پرداخته شده است.

 

مهریه و نفقه در طلاق توافقی

 

آنچه که امروزه با افزایش آمار رو به رشد طلاق در بین زوجین مطرح میشود مهریه و نفقه در طلاق توافقی چه میشود و ابهاماتی در این زمینه دارند که در زیر سعی شده است که تا ر حد امکان به این ابهامات پاسخ داده شود.  

مهریه در طلاق توافقی

 قبل از آنکه درباره مهریه در طلاق توافقی توضیحی داده شود ابتدا مهریه را تعریف میکینم که  به مالی گفته می شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زوجه خود می پردازد یا مکلف به پرداخت می شود.

با توجه به اینکه می توان مهریه را پشتوانه ای برای زن دانست مهریه در طلاق توافقی بصورت توافقی بین زن و مرد می‌باشد که زن و مرد میتوانند در ضمن طلاق توافقی شرط نمایند که طلاق در قبال بذل کل مهریه باشد و یا طلاق توافقی در قبال نیمی از مهریه باشد و یا حتی مرد میتواند با اختیار خود تمامی مهریه را به زن پرداخت نماید. در هر حال در این سه حالت زن و مرد میتوانند با هم توافق نمایند تا طلاق به صورت توافقی صورت گیرد.

نفقه در طلاق توافقی

قبل  از آنکه  درباره نفقه در طلاق توافقی توضیحی داده شود ابتدا نفقه را تعریف میکینم که عبارتست از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن. البسه. غذا. اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و هر آنچه را به صورت عادت یا احتیاج لازمه زندگی وی باشد را گویند که میزان نفقه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زوجه توسط دادگاه تعیین خواهد شد و مرد تحت هر شرایطی مکلف به پرداخت آن به زن میباشد. اما با وجود اینکه در قانون مدنی و کیفری نسبت به پرداخت نفقه تاکید بسیاری شده است تا مرد را ملزم به پرداخت کند ، مواردی در قوانین وجود دارد که به مرد اجازه می‌دهد تا از پرداخت آن خودداری کند. مهمترین آن در ماده ۱۱۰۸ ق. م است که میگوید هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناء کند مستحق نفقه نخواهد بود. زن و مرد میتوانند با یکدیگر توافق نمایند که مبلغی به عنوان نفقه تا پایان زمان عده زن (سه ماه و ده روز) در صورت باکره نبودن به زن پرداخت شود.

 

امید است که این مقاله کمک شایانی در رابطه با مهریه و نفقه در طلاق توافقی به شما کرده باشد و در صورت اطلاعات بیشتر میتوانید به موسسه حقوقی درسا مراجعه کنید و یا از طریق راه‌های دیگر تماس حاصل فرمایید .

 

 

منبع : موسسه حقوقی درسا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.