حضانت فرزندان بعداز طلاق

یکی از مسایلی که در طلاق ویا طلاق توافقی برای زوجین بوجود می‌آید حضانت فرزندان بعداز طلاق است لذا در این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی درسا به این موضوع مهم می‌پردازند.

 

حضانت فرزندان بعداز طلاق

حضانت فرزندان بعداز طلاق پدر و مادر و جدا شدن آن‌ها از یکدیگر ، مادر تا ۷ سالگی فرزند (پسر یا دختر فرقی ندارد) اولویت دارد و پس از آن حضانت با پدر است (دختر تا پایان سن ۹ سالگی و پسر تا پایان سن ۱۵ سالگی).  

حضانت و نگهداری از فرزند امری است که بر اساس مصالح عمومی و نیاز طبیعی فرزندان تنظیم شده است؛ یعنی پس از جدایی در زمانى که فرزند نیاز بیشترى به مادر دارد، اولویت نگهدارى فرزند به او داده شده و در عین حال در همین مدت، تأمین هزینه زندگى کودک برعهده پدر است.

قابل ذکر است که پس از طی این دوران (بعد از ۷ سالگی ) حضانت فرزند به پدر داده خواهد شد مگر اینکه عدم صلاحیت پدر اثبات شود.

حضانت فرزندان در صورت فوت والدین

در صورت فوت یکی از ابوین، حضانت کودک (صغیر یا محجور) با والدی که زنده است خواهد بود. هرچند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده ‌باشد. برای مثال با فوت پدر، حضانت طفل با مادر است؛ نه پدربزرگ طفل. بطور کلی حضانت فرزندانی که پدرشان فوت شده با مادر آنها است؛ مگر آنکه دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادسـتان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

قابل ذکر است که در زمان طلاق توافقی زن و مرد میتوانند برای حضانت فرزندان شرط کنند که مثلا حضانت دختر ۸ ساله با مادر باشد که پدر باید وکالتی در این مورد به زن بدهد و یا مرد شرط کند که قصد نگهداری فرزند پسر ۱۰ ساله را ندارد و به شرط دادن حضانت پسر به مادر طلاق توافقی بگیرند.

 

نفقه فرزند را چه کسی باید پرداخت کند؟

پدر موظف به پرداخت نفقه فرزندان می‌باشند و در صورت امتناع از پرداخت آن مجازات حبس در انتظار وی میباشد. اما در زمان طلاق توافقی پدر میتواند شرط کند که در قبال طلاق توافقی و دادن حضانت فرزند به مادر دیگر وظیفه ای در خصوص پرداخت نفقه به فرزند نداشته باشد و هزینه نگهداری از فرزند بر عهده مادر باشد.

 

نحوه ملاقات فرزند بعداز طلاق

حق ملاقات فرزندان در مدت زمان حضانت توسط پدر یا مادر برای طرف مقابل وجود دارد که میتوانند طرفین موافقت کرده که زمان ملاقات چه زمانی باشد و در صورت عدم توافق دادگاه این امر را انجام میدهد.

 

 

امید است که این مقاله مثمر ثمر بوده و اطلاعات کاملی را درباره حضانت فرزندان بعداز طلاق بدست آورده باشید و در غیر اینصورت ویا سوالات تکمیلی میتوانید با کارشناسان درسا تماس حاصل فرمایید ویا این موارد را به وکیل طلاق درسا بسپارید تا شما را در این امر و طلاق توافقی همراهی کنند.

 

منبع : موسسه حقوقی درسا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.